Marketingové strategie pro knihovny


V dnešní digitální době je pro knihovny naprosto zásadní, aby oslovili své potencionální i stávající uživatele. Mnoho lidí totiž ani neví, jaké služby knihovna nabízí. Knihovny nejsou pouze institucí, kde se půjčují knihy. V dnešní době se soustředí zejména na předávání informací všeho druhu, podpory vzdělávání a vytvoření příjemného komunitního prostředí. Ve velkém taky pracují s digitálními zdroji a informacemi.

knihovna

Jaké marketingové služby jsou vhodné k propagaci knihovny?

Sociální média

Sociální média jsou v oblasti marketingu velice mocným nástrojem, nejenom v rámci propagace, ale také v rámci komunikace s uživateli. Knihovny by měli využívat rozličné sociální sítě, aby tím oslovili co možná nejvíce cílových skupin. Facebook, Instagram, Twitter či Tik Tok. Všechny tyto sociální sítě vám mohou pomoci s propagací.

Spolupráce s dalšími organizacemi

Pro knihovny je důležité v rámci marketingu, ale i v rámci plnění svých cílů spolupracovat s dalšími organizacemi, jako jsou kulturní instituce, školy nebo třeba zařízení soustředící se na sociální péči. Mohou se navzájem využívat k propagaci svých vlastních služeb, spolupracovat na akcích pro komunitu nebo se podílet na společných projektech. Tím si mohou navzájem přihrávat své uživatele.

knihovna

Reklamní předměty

Originální dárkové předměty nejsou výsadou jen organizací ze soukromého sektoru. Proč by je nemohli využít i knihovny? Reklamní předměty mohou být poté uživatelům rozdány v rámci propagace, různých soutěží nebo kulturních akcí, a to i těch, které pořádá město či jiná instituce.

Zpětná vazba

V rámci marketingu je zpětná vazba velmi důležitá. Umožní vám zapracovat na svých slabých stránkách a ukáže vám, kde jsou naopak vaše silné stránky. Knihovny by měli pořádat pravidelné průzkumy spokojenosti a nebránit se diskusi s uživateli knihovny, aby lépe pochopili potřeby svých čtenářů.